Friday, July 31, 2009

На нас ни е студено

Det är ingen lätt uppgift som väntar, har jag insett nu. Och då talar jag ändå bara om att lära sig språket. Resten, själva volontärarbetet, har jag inte ens hunnit tänka på ännu. Dock har jag flera gånger nu satt mig ner med det kyrilliska alfabetet, och det var faktiskt inte riktigt lika svårt som jag hade trott. Det finns bara 29 bokstäver, många av dem är ganska lika våra, och resten, tja, det är överkomligt. Ingenting är omöjligt. Typ. Det är väldigt roligt iallafall.

Sedan när man väl har lärt sig att läsa vad det står, så kan det ju vara en fördel att också veta vad orden betyder. Alla är vi barn i början, jag startar lite lätt med basala ord och fraser. Kanske kommer de hjälpa mig när jag väl står där på centralstationen i Sofia och undrar när sjutton det där tåget går egentligen och försöker läsa på de obegripliga upplysningstavlorna, eller prata med folket bakom de "egendomliga diskarna" som det på ett litet mystiskt vis står i guideboken.

Men nog för att det är jättekul att sitta hela dagarna och läsa om hur man säger "Ursäkta, kan jag gå av här?" osv, på bulgariska, men utan att på något sätt kunna över hörförståelse och uttal kommer man nog inte så långt när det väl kommer till kritan. Man blir lite som Robert i Utvandrarna, som spenderade hela båtresan med att lära sig prata engelska, men struntade fullständigt i det phonetiska alfabetet. När han väl kom fram och sa "Myy naame iis Robert" med klockrent svenskt uttal var det ju inte konstigt att amerikanerna stirrade på honom som om han var dum i huvudet. Just nu känner jag mig lite som Robert.

För övrigt väntar jag också på att Claudia ska höra av sig. Stötte ihop med Angelina igår på stan och hon sa att Claudia måste ha skrivit fel, hon börjar jobba igen nästa vecka, inte den här veckan som hon skrev till mig.

Bilderna är från avresekursen på Lidingö. En mycket trevlig kurs med 13 (12?) trevliga deltagare. Vi hade lite föreläsningar om bl. a. kulturkrockar, problem som kan uppstå osv. Stället vi bodde på var väldigt tjusigt. Vet inte vad själva stället hette men det låg väldigt nära Lidingö Folkhögskola. Dock var jag tvungen att lämna kursen en dag för tidigt på grund av uppkommande körteoriprov, som för övrigt gick bra. Liksom uppkörningen =)

No comments:

Post a Comment