Tuesday, January 26, 2010

детска градини и технологии

Живеещи сами понякога е скучнол. Но сега е по-добре защото има китайски ресторант в град карлово! Oj, vad mycket jag skulle hunnit med ikväll. Imorgon kväll kan jag inte för då ska jag fika med Elena och kanske spela biljard. På torsdag kväll är det dans och engelskamöte. På fredag vill jag jättegärna åka till Sofia och hälsa på Amelie (och titta på en tradtionell parad, vi får se hur det blir). Så det var det var denna kvällen det gällde.

Men jag fastnade i bulgariskan, som alltid. Timmar går utan att jag märker det, jag sitter bara och slår upp nya ord och fraser (lär jag mig dem?) för att det är roligt. Jag som skulle läst en massa om klimatförändringar. Tro nu inte att jag kan en massa bulgariska bara för att jag sitter med det så mycket.
Аз говоря само малко. Men nu är det ju roligt! Sjukt förvånande! (Till skillnad från förut när det bara var jättejobbigt). Numera går jag också runt i lägenheten (alla 20 kvadratmeterna) och lyssnar på en övnings-cd.

Den här veckan har vi tydligen något dagisprojekt. Det går ut på att vi åker till ett dagis om dagen och håller en "lektion" om tolerans. Helt på bulgariska såklart så jag tar mest kort. Men barnen är hur söta som helst, jag älskar bulgariska barn (misstolka inte!). De pratar massa med mig, för som bekant tar ju inte barn riktigt hänsyn tll om man förstår eller inte. Trots att jag mest svarar med inkorrekta, halvfärdiga meningar så verkar de gilla mig av någon anledning (även om de ser lite förvirrade ut ibland. Men inte hälften så förvirrade som jag).

Annars brottas jag mest med tekniken på kontoret som inte verkar gilla oss alls. Idag satt jag och Katya på varsitt håll, hon vid kopiatorn som fick för sig att den plötsligt skulle börja äta papper, och jag vid datorn som vägrade att skicka iväg viktiga mail. Man blir ju så glad av sånt! Tur att det har kommit en kinesisk resturang till stan *puh*. Och att jag är innehavare av Anastasia på bulgariska. Och att min underbara bulgariskalärare finns. Hur dagen annars hade klarat sig är en gåta.

2 comments:

  1. Heja på! Det har lättat lite sedan senaste inlägget, ser jag...Kanske har du tagit dig över krönet nu, då återstår bara att gliida nedför backen, in i mål! Trevligt att du börjat blogga lite igen, lova bara att du inte helt går över till bulgariska nu, då har ju vi stackars nordbor ingen chans att fatta vad du vill framföra! Bra med Anastasia, den kan du ju i princip utantill - det blir jättebra som språkträning. Kämpa på med klimatet!
    Kramar, mamma

    ReplyDelete
  2. Isabelle BoströmMay 16, 2010 at 3:06 PM

    Hej! jag heter Isabelle och ska åka till bulgarien som evs-volontär i september! Jag skulle verkligen uppskatta om du berättade lite om du det är och om det finns saker jag borde tänka på... ta med mig osv. kommer bo i sofia. hur är maten? vädret? människorna? :) svara om du har tid, skulle vara jättekul att få höra hur det är från ett svenskt perspektiv.
    Isabelle

    Isabelle_bostrom@hotmail.com

    ReplyDelete