Friday, September 25, 2009

Bilder från hajkingen

Vi gick på en liten (6 h) hajkingtur i bergen. Mycket trevligt och absolut nyttigt för (de icke-existerande) benmusklerna! Danail, den enda bulgaren som var med, tog naturligtvis med sig den obligatoriska petflaskan med två liter öl. Man måste ju ha lite färdkost! Först gick vi upp till korset, varifrån utsikte var absolut fantastisk. Sen trodde jag att vi skulle gå hem igen, men nej, då ville Joe och Sarah gå till ett utflyktsmål som bara låg 2-3 timmar därifrån :) Men det var himla trevligt när jag väl kom in i det och stigen slutade vara så omotiverande brant!

Igår åt jag av misstag mage för första gången i mitt liv, en bulgarisk specialitet tydligen. Sånt händer! Eh... sådäär måste jag säga, absolut inte en av mina favoriter hittills. Det var snarare väldigt svårt att få ner alltihop. Och Roger som jag åt det med har varit hemma magsjuk hela dagen idag, så jag hade ändå tur om man jämför. Jag har aldrig ens riktigt tänkt på att man kan äta mage, men det är såklart man kan! Om man inte har otur som Roger förstås :( Jag tycker så synd om honom.

Idag hamnade jag dessutom på lokal-tv, eftersom ungdomscentret är väldigt mycket i ropet just nu. Parlamentet i stan hotar med att strypa finansieringen av centret tydligen. Enligt Roger pågår det alltid något slags krig mellan Tvetsina och de lokala myndigeheterna. Igår satt vi i parlamentsbyggnaden hela dagen, både i och utanför stora salen och väntade på att de skulle rösta om saken.

Tyvärr var de tvungna att ha 22 röster för och det totala antalet politiker närvarande i salen var 21. Så det får bli nästa gång. Har lärt mig att man måste ha tålamod med bulgarer. Men nu har jag fantastiskt nog fått internet installerat i lägenheten, så nu kan jag kanske skypa lite med er där hemma? Föreslå en tid bara, så säger jag om jag kan. Förresten så ligger jag en timme före er, här i östeuropeiska tidszonen.

Igår kväll var jag på "möte" med "engelskagruppen" som består av typ 5 personer. Det var trevligt, kändes inte allt som ett möte (har varit på möten varje dag sedan jag började "jobba" (hänga på fb på kontoret), med bulgariska som arbetsspråk), utan som en vanlig, trevlig kväll med vänner på ett kafé.

Förresten så har jag nästan förstått nu vad det är meningen att jag ska göra. Jag ska hjälpa ett av stadens två ungdomscenter (som för övrigt inte alls verkar komma överens) att anordna kampanjer om sociala problem, ungdomsmöten om jämställdhet, engelsklektioner för ungdomar som inte riktigt har "lyckats med sig själva", ett träningsläger i december där ungdomar får lära sig att leda och skapa projekt, och kulturella utbyten över landsgränserna.

Roger verkar ha rest väldigt mycket och jag hoppas såklart att jag, om jag sköter mitt jobb ordentligt, kan få tillfälle att göra det också. Vi får se hur detta blir! De verkar väldigt aktiva iallafall! Utom just nu när vi inte riktigt gör något på dagarna. Eller de gör säkert en massa, men jag gör typ ingenting, förutom att vara med i lokaltv som det yttersta beviset på hur viktigt deras ungdomscenter faktsikt är, som till och med har volontärhjälp från Sverige. Hehe.

Är för övrigt nöjd över att mitt badrum är utrustat med en riktig toalett och inte bara ett hål i golvet som det är överallt annars. Inte för att låta som en bortskämd liten västeuropé eller så =)

Ja, just det ja, hade min första språklektion idag! Det här kommer blir så galet svårt. Hjälp! Pomosht!

Förresten har jag kommit på en smart grej: Varje gång jag tar en dusch tvättar jag samtidigt automatiskt hela badrummet! Heureka!

1 comment:

  1. Grymt! Det låter så häftigt så jag nästan blir lite avundsjuk fast jag måste erkänna att jag inte ens hade tänkt den tanken tidigare :). Men det verkar ju vara ett riktigt seriöst projekt du har hamnat i, och det är ju riktigt bra. Hoppas du orkar lära dig språket!
    kramar
    Kajsa

    ReplyDelete