Wednesday, December 16, 2009

EVS On-arrival

Åååh, jag vill tillbaka på EVS on-arrival training i Sofia =) Det var nog fasen en av de bästa grejerna på länge. Nu känns det inte som att jag är den enda EVS-volontären i Bulgarien längre. Och framför allt känns det inte som att jag är den enda svensken. Tro det eller ej så fanns det faktiskt en till svensk där, som också har varit här i ungeför 3 månader. Hur stor är chansen? Han heter David och kommer från Åmål. Trevligt trevligt. Någon att prata svenska med.

I fredags kom jag hem hit och joinade de sista dagarna av vår träningskurs här i Karlovo. Då visade det sig att här fanns en litauisk kille som har bott i Sverige ett halvår och som pluggar svenska och svensk litteratur på skandinaviska departementet (eller vad det heter) i Villnius och som därmed pratar svenska flytande. Så den här veckan har jag nog pratat mer svenska än vad jag gjorde de två och en halv månaderna innan tillsammans. Dessutom fanns det en slovensk kille som kunde räkna upp minst 10 svenska filmer (på svenska) som han tyckte var jättebra. Några av dem kände jag till (Fucking Åmål osv.) och några hade jag aldrig hört talas om. Man har mycket att lära, tydligen.

Nu måste jag skriva en rapport om toleransdagen. I'll be back.

Förresten, om någon undrar så kommer jag till Stockholm den 22:a dec =D Och till Kalmar bär det av den 25:e eller den 26:e!

2 comments:

  1. Vilket sammanträffande! Det där med... litauen? Konstiga ord blir det. Börjar du få lite hemlängtan nu när du får prata massa svenska, du blir påmind om det svenska vintervädret och det börjar närma sig jul?
    Hoppas att du har det bra!
    Kram / Birger

    ReplyDelete
  2. Hej Birger =)
    Ja, det var ett väldigt konstigt sammanträffande, vad mycket bekräftelse Sverige fick helt plötsligt, jag som har känt det som att vårt land knappt ens existerar så lite som de kan om de här nere (inte för att vi kan så mycket om Bulgarien iofs).
    Jag vet inte, har ingen riktig hemlängtan, men jag undrar hur det kommer bli att stå på t-centralen igen... lite småkonstigt troligen!
    Hur är läget i gbg? Kram kram

    ReplyDelete