Wednesday, December 2, 2009

Toleransdagen

Den 16 November firade vi Internationella Toleransdagen här i Karlovo. Min organisation anordnade en utställning med mat, information, alkohol, tradionella kläder och så vidare från flera olika länder och kulturer. Representerade var: Grekland, Litauen (de två tjejerna kom till Bulgarien enbart för detta endags/tvåtimmars-evenemang, imponerande måste jag säga), Bulgarien, Romakulturen och... tada, Sverige! Ryssland skulle också varit där, men ledaren blev sjuk, och deras bord kunde inte existera om inte hon var där.

Redan när jag kom hit skrev vi ett brev till Svenska Ambassaden och bad dem skicka information om Sverige till detta event. Och det gjorde de också! Måste erkänna att jag blev lite överraskad där. Men det var svårt att få tag på traditionell mat, än mindre tradionella kläder. Så det fick helt enkelt blir en stor, solid flaska Absolut Vodka. Samt en ljuslykta, en mer idealisk representation kan ju Sverige knappt ens få. Eller...

Hur som helst blev hela grejen väldigt lyckad. Jag höll en presentation om Svenska Högtider. Den tog ganska lång tid eftersom jag var tvungen att ha tolk med mig, men det verkade som att folket uppskattade den oväntat mycket. Kokboken som Svenska Ambassaden skickade var också oerhört populär. Ibland undrar jag hur mycket traditionell svensk mat som lagas i Karlovo just nu. (Författare: Carl-Jan)

Litauen och Grekland visade några filmer, och Bulgarien höll en presentation om julfirandet. TV var där såklart, för de verkar ju aldrig ha något bättre för sig. Jag var i tidningen två gånger på samma dag en gång för två veckor sedan, hur grov nyhetstorka har de här egentligen? Borgmästaren var där också. Det är viktigt, att myndigheterna visar att de bryr sig om såna här små initiativ.

3 comments:

  1. haha, gulligt! Men, ärligt talat, EN... VODKA..., de kommer ju tro att vi är typ Ryssar! Rulla köttbullar nästa gång!

    ReplyDelete
  2. Men kajsa. Jag försöker sprida svenska viking-imagen här, sabba den inte med köttbullar!

    ReplyDelete
  3. Såja, tjejer. Det är gott med både köttbullar och vodka.

    ReplyDelete