Friday, July 2, 2010

Hållbar utveckling!


Borgmästaren skriver på konventionen.


Vi och ungdomar från trakten har lite brainstorming med ett oväntat bra resultat och många bra idéer och initiativ som Tsveti och Katya kan använda sig av i framtiden!




Sebastien från Belgium var en av EVS volontärerna som kom på besök
Liene från Lettland!
David från Sverige!
Elin från Sverige!
Och Simon från Sverige!
Eftersom alla, som jag känner till, svenska EVS-volontärer i Bulgarien var på samma ställe samtidigt den 25/6 kändes det ju helt ofrånkomligt att fira midsommar! Det gjordes bland annat genom att dricka några, i och för sig helt icke-svenska, neonblå drinkar,

Samt genom att tillverka denna fantastiska representation av en svensk, hederlig midsommarstång och gå med den på Karlovos gator!


Elin: Jag vet inte riktigt om jag vill åka hem nu... det börjar liksom äntligen kännas som att jag börjar fatta vad jag sysslar med!
Sussi: Elin... det har du sagt jättemånga gånger förut.

Hehe, hoppsan.

Men, med risk för att repetera mig själv, nu börjar det faktiskt kännas som att jag gör en viss nytta här. Förra veckan hade vi EVS-seminarie med inbjudna EVS-volontärer från Sofia, Gorna Orjahovitsa och Vidin. De gjorde ett jättebra jobb med att presentera IRL-erfarenheter av hur det är att vara EVS! Och redan (!) har vi flera byar som har uttryckt sitt intresse för att ha en EVS-volontär hos sig i framtiden, samt en kille som vill ansöka om att få åka. Inte så illa!

Den här veckan har handlat nästan uteslutande om hållbar utveckling, eftersom organisationen är partners med ett franskt projekt som handlar om nyss nämnda tema. Så den här veckan har vi haft ett möte med våra lokala ungdomar, där vi pratade om vikten av hållbar konsumtion samt skrev ner alla deras och våra idéer om hur man ska göra Karlovo mer hållbart. Dessa idéer blev sedan förvandlade till en konvention som vi på onsdagen presenterade för borgmästaren.

Borgmästaren satt som vanligt på sitt 40 kvadratmeter stora kontor med ungefär 50 000 plastblommor (eller är de kanske riktiga t o m?) och spetsdukar, rökte cigaretter och lyssnade på popfolkmusik. Och som vanligt blev svaret "Vi får se...". De måste ju fråga den och den personen om det är möjligt att få pengar just nu och sedan måste de klura ut det bästa sättet att stoppa pengarna i egen ficka. Eller ge dem till en av stans alla pensionärsföreningar.

På frågan: "Varför bryr ni er bara om att göra saker för pensionärerna och inte för ungdomarna?" blev svaret: "För att VI är pensionärer. Pensionärer bryr sig om pensionärer." Det må hända, men någon gång som omväxling kan de kanske bry sig om andra människor också. Att besöka borgmästaren är alltid en intressant kulturupplevelse och ett studiebesök i Bulgarisk "politik". Nog om det. För tillfället ägnar jag mig åt att göra en film om hållbar uttveckling samt vad vi gjorde lokalt. Det är också en del av projektet.

På mötet tog jag bland annat upp en idé jag såg i Aten som jag nog har berättat om för alla vid det här laget. Man har en "affär" dit alla kan gå och lämna och hämta kläder helt efter eget behov. Det är också ett ställe där folk bara kan samlas, vara lite sociala och utbyta idéer. Den idén plockade Tsvetina upp direkt. Jag har nästan aldrig sett henne så entusiastisk. Så nu ska organisationen anordna en "bytesdag" varje månad där folk kan byta kläder, böcker och annat de inte behöver/behöver. Första bytesdagen är planerad redan för 16e juli, så jag får vara med och arrangera och se hur det funkar!

I helgen ska jag inte resa någonstans och det ska bli så fruktansvärt skönt. Är det ett tecken på att man har rest för mycket under för kort tid? Troligen. Vili vill att jag ska åka till Burgas och hälsa på henne nästa vecka. Det vill inte jag riktigt, men jag får kanske bete mig som en riktig kompis för en gångs skull och göra det i alla fall. Dessutom, efter den här helgen kanske jag är så uttråkad så att jag är villig att åka vart som helst bara jag får komma härifrån. Det vet man aldrig, men just nu känns det verkligen inte så.

1 comment:

  1. Jamen det är ju så, och jag kan verkligen inte komma ihåg att ni:a folk. Det känns bara så konstig. haha Jag stannar till 29 september :) Hur länge blir du kvar ? Vänta läste det på din header nu. Augusti. Shit det är ju inte alls långt kvar. Vad tar du för dig sedan? :)

    Föresten älskar jag din borgmästare lite grand, för att vi är pensionärer. Jag menar, vilken stjärna ;)

    ReplyDelete