Wednesday, November 4, 2009

Små iaktagelser från landet B

  • Man har ketchup och majonnäs på pizzan.
  • Alla äter bröd "naturellt" (inget smör osv.) Så därför finns det heller aldrig något smör att tillhandahålla om man möjligtvis skulle vara en sådan där skum människa som gillar smör. Vilket leder till att minst fem personer har tittat med mig med stora ögon och förvånat utbrustit "MEN! äter du inte BRÖD???" Det verkar vara en big deal här.
  • Det är inte okej att lägga några av sina tillhörigheter på marken/golvet. Framförallt inte handväskan, ryggsäcken eller kappan. Gör man det är det ett säkert tecken på att man kommer att sluta som fattiglapp. Plus att det är smutsigt. Jag lägger ofta mina grejer på golvet och varje gång kommer det någon och plockar upp dem och berättar fattigdoms-historien med allvarlig min.
  • Ingen människa har torktumlare.
  • Trots att man ihärdigt upprepar standardfrasen "Jag förstår inte, jag pratar inte mycket bulgariska" fortsätter lokalborna envist prata med en i minst 15-20 minuter (ibland med tydligare och tydligare uttal, som om det mirakulöst nog skulle hjälpa en förstå ordens innebörd. Tanken är god, men det hjälper tyvärr inte).
  • Om man säger "en normal kaffe, tack" får man alltid en espresso, som tydligen är standardkaffet i Bulgarien.
  • Om en person säger att han eller hon ska göra något så är risken stor att det aldrig händer (till denna regel finns dock ett ansenligt antal undantag, faktum är att Amerikanerna nästan är värre ibland)
  • Ena dagen är det 25 grader varmt, andra dagen måste man ha handskar om man ska gå 50 meter och köpa bröd.
  • Nästan alla affärer har personlig service. Ska man köpa t. ex foundation får man acceptera att man måste få hjälp med detta av en expedit (det är ju omöjligt att klara själv, förstår ju vem som helst) Expediten brukar i regel rekommendera det absolut dyraste som finns i hela affären, och sedan blir de oftast lite förolämpade när man naturligt nog ber att få titta på något lite billigare.
  • Det svenska EU-körkortet funkar aldrig som id-handling, medan det däremot går jättebra med det kanadensiska icke EU-körkortet.
  • Det är tydligen allmänt känt att kvinnor är värdelösa, vårdslösa bilförare. (personligen tycker jag dock att nästan alla förare i Karlovo skulle må bra av att gå en liten extrakurs där man får lära sig att sänka farten när man ser en gångtrafikant, inte köra gasen i botten. Men det är bara jag. Som tycker det.)
  • Den enda sallad jag har sett är Shobska Salata. Den går ut på att man tar de två minst nyttiga grönsakerna som finns, tomat och gurka, skär dem i bitar och strör en massa ost över dem (en klassiker, ibland känns det som om allting har ost i, på eller under sig (vid sidan av har jag faktiskt också sett några gånger)).
  • Det där med att alla expediter i Bulgarien skulle vara otrevliga är en bluff. Okej, ibland bara tittar de på en och ens ärende, och återgår sedan till att stämpla papper eller dricka espresso. Men! Ibland är de så vänliga och trevliga att man är riktigt glad när man går därifrån. Det finns expediter här som verkligen har gjort min dag.

2 comments:

  1. Stort grattis idag, nu är du definitivt en av "de vuxna"! Synd att gammal text blev oläsbar, men jag ser att du börjat skriva om - dessa iakttagelser känner jag igen, det var väl de jag läste när jag var i Turkiet? Flyttade du dem hit, eller skrev om? Vad är det för typsnitt som du, men inte vi andra, har? Hoppas du kan skriva om även resten, det är så kul att samla på din blogg (har skrivit ut ganska mycket i ett pdf-dokument, eftersom vi skrev ut det till farmor, så det finns sparat i datorn hemma, men jag minns inte t.o.m.-datum på det). Det är ju bra, att du har gott om tid på jobbet...

    ReplyDelete
  2. Hej! Jag kommer hem till jul, troligen den 22:a eller 23:e. Det visade sig att Cindy knappt ens var inbjuden =/ Men mer tid i Sverige för mig, det säger jag faktiskt inte nej till =D Jag har lagt till några (tre eller fyra) iaktagelser. det var lättare att bara göra ett nytt inlägg, men jag hoppas ni såg att det fanns ganska många nya innan detta inlägget! Webdings har jag, men ingen annan tydligen. Jag måste skriva om, det går inte att flytta. Kram!

    ReplyDelete