Thursday, October 8, 2009

Missad buss

Eftersom jag nu har varit duktig och missat bussen till Vedrare (en pytteliten by där Sarah bor), kan jag ju lika gärna sätta mig här och skriva ett litet blogginlägg! 12.20-bussen var den enda bussen som passade in i mitt dagschema, jag får väl hälsa på henne imorgon istället. Är nämligen ledig idag och imorgon, vilket ju inte är helt fel. På lördag ska jag med The Intellect (en språkskola, dock går jag inte där) till Stara Zagora, en större stad ungefär 1,5-2 h härifrån. Vad vi ska göra där är jag inte riktigt säker på, men jag vet att jag har betalat för bio och ett djurparksbesök. Så med all rätt borde vi ju därmed gå på bio och besöka en djurpark. Hur länge vi ska vara borta är jag inte heller helt säker på, men det är bara över dagen iallafall.

I övrigt är det oerhört, nästan på gränsen till jobbigt, varmt här i Karlovo. Önskar att jag hade tagt med mer sommarkläder, känns liksom fel att gå och shoppa shorts, kjolar och linnen i oktober (plus att modet här lämnar lite övrigt att önska, åtminstone för mig). Jag har suttit ett tag på balkongen och solat, mycket trevligt! De kallar det tydligen tsiganin lyato (циганин лято) ("zigenarsommar") har jag hört från två oberoende källor, historien bakom detta har dock ingen tagit sig tiden att förklara för mig.

På bilden ser ni mat från matstället där jag vanligtvis äter lunch. Allt på brickan kostar totalt 34 kr. Det är inte så illa tycker jag, med tanke på att man står sig nästan hela resten av dagen. Maten de serverar är mer eller mindre traditionell bulgarisk husmanskost, så man kan väl säga att den här matsalen är min halvdåliga ersättning för en värdfamilj (har man en sådan får man mycket bättre inblick i ett lands matkultur än om man inte har någon). Lunchen är mitt dagliga huvudmål, på kvällen äter jag oftast mest korv, ost, bröd, lyotenitsa (лютеница) mm. (Mamma och pappa: Jag köper inte Fanta och bakelser varje dag, bara så ni vet).

Ikväll bär det av hem till Roger för att låna hans tvättmaskin och tvätta mina jeans. Plus att vi tänkte passa på att låta några av hans grejer flytta från hans lägenhet till min. Bl. a en printer, kryddor och en hårddisk som ju kan vara bra att ha. Men nu, språklektion nummer 6!

4 comments:

  1. Hej Elin! Vilken fin blogg! :) Har fått mig många goa skratt när jag nu suttit och läst om din äventyr. Vad härligt att du verkar trivas och fått kompisar redan. Ska blir roligt att följa dig här. Ta hand om dig! Kramar! /Angelina

    ReplyDelete
  2. Du skriver bra Elin!! Kul att läsa. Ta hand om dig och kom ihåg att borsta tänderna! (speciellt efter all fanta och alla bakelser haha). Kram Emma biff

    ReplyDelete
  3. Hej hjärtat!
    Kul att läsa att du har det bra, lite ledighet och utflykter låter ju helt ok! Vad hyggligt av Roger att ge sina grejer till dig, och ställa upp med tvättmöjligheter...Hur ska du göra med den detaljen sedan när han åkt? Du kanske får acceptera modet i ditt nya land, så att du har något bra att ta på dig mellan tvättarna? Jag är inte orolig för Fanta och bakelser - tror att du håller formen! Anne och jag sitter just nu i solen på hennes härliga balkong/terass, med utsikt över Medelhavets blå vågor. Hittills kanonväder, ska bli lite regn idag och på lördag, men än har vi inte sett något! Vi planerar en bilutflykt fredag-lördag, sedan städning och hemresa på söndagmorgon. Må så gott och sköt om dig! Anne hälsar så gott!

    ReplyDelete
  4. Hej Elin! Trevligt att jag hittade dig via Åsa nu när jag är för cool för Facebook, hahaha. Så kul att alla kommit iväg. Själv går mitt tåg till Arlanda ikväll.

    Jag tar och länkar till din blogg från min om det är okejjj.

    Otroligt roligt att du måste ta på dig ett helt nytt alfabet och språk också. Spanien känns väldigt blasé i jämförelse!

    ReplyDelete