Friday, October 30, 2009

Träningskurs och galna greker

Usch, regn! Jag skulle ju springa upp och köpa en Banitsa till frukost =(

Livet i Karlovo flyter på, jag är förvånad över att den går så pass fort, nu har det till exempel gått nästan en hel arbetsvecka sedan träningskursen (Women with different abilities) i Bansko, nära Blagoevgrad. Den var spännande, det var absolut kul att lära sig mer om ämnet i synnerhet, samt hur en träningskurs går till i allmänhet. Dock var kulturkrockarna ganska många.

Det är märkligt hur patriotisk man blir så fort man kommer utomlands. Plötsligt känns det som att man skulle kunna bli bästa kompis med någon bara för att den personen är från samma land som en själv. Det faktum att man har en liknande kulturell bakgrund och talar samma språk verkar räcka för att skapa en viss förståelse och gemenskap. Även om man såklart kan komma från samma land och vara olika som natt och dag.

På bilden ser ni Bulgariens bidrag till den interkulturella kvällen. Alla deltagande länder tog med sig typiska saker för landet eller provinsen, som mat och dryck, flaggor, böcker, kakor osv. Alla länder hade såklart med sig alkohol, som kanske händelsevis möjligen bidrog lite till den mycket trevliga stämningen, både på hotellet och på klubben efteråt =P Vi visade också en power point.presentation om vårt land, samt visade en kort film. Jag slängde till och med in lite info om Sverige. Det gäller ju att ta vara på alla möjligheter till gratis PR! Dessutom hade vi genom hela kurser lite fester i restuaranglokalen i hotellets källare (även kallad Mehana). Det var också riktigt kul, jag testade en massa bulgariska danser. Nu kan jag den enklaste och vanligast förekommande, men de mer komplicerade danserna får jag nog träna lite på. Kursen var kul, jag är glad att jag åkte dit!

!

2 comments:

  1. Jag orkade läsa allt, och det var intressant, bra atta du skriver! =)

    Sussi

    ReplyDelete
  2. jag orkade ocksa läsa allt :) vad roligt du verkar ha det ! :D Tänk om mitt schema ända vore sa späckat. och det later nästan spännande med sa manga kulturkrockar, jag menar Tyskar och svenskar är inte alls sa olika. Det enda jag har problem med är att veta vilka jag ska krama, vilka jag ska skaka hand med och vilka jag bara ska hälsa pa! Dessutom har jag lyckats bli utbjuden av en 35 arig tysk, vilket jag maste komma pa nagot bra sätt att avstyra :O Annars är det som Sverige fast mer tyskt här ;)

    ReplyDelete