Thursday, April 8, 2010

Istanbul
























Fotograf: Maria Frimodig! Inte jag for jag var ett geni och glomde kameran! Ingen kommentar.

Forra veckan akte jag och David till Istanbul och traffade Davids syster Amanda och hennes kompis Maria som var dar pa en veckas semester. Vi, jag och David, kom dit klockan 5 pa onsdagsmorgonen efter att ha akt med nattbussen fran Varna i Bulgarien. 5 dagar senare, klockan halv atta pa sondagskvallen, akte vi tillbaka till Varna igen, mycket nojda med allt vi hunnit med att se och gora.

Istanbul ar en helt fantastisk stad som jag verkligen kan rekommendera som resmal om man vill kombinera sol, religion och kultur. Den ligger pa gransen mellan Europa och Asien och har saledes lite av varje att erbjuda sina invanare och besokare. Vi fokuserade dock mest, med undantag for en kort batresa (sa att vi atminstone kan saga att vi har varit i Asiens sjoterritorium), pa den europeiska delen av staden. Den delen ar ocksa den som ar storst. Dar finns mycket att se, naturligtvis sag vi inte allt, men vi lyckades pricka av den antika vattencicternen fran 500-talet (som mer paminde om ett palats an en simpel vattenreserv), Bla mosken, Ayasofia, Galata Tower, Galata Bridge (dar det alltid star hur manga manniskor som helst och fiskar!), Grand Bazar (dar man fick pruta =D Shit vad jag agde, eller...), Spice Bazar, Sultanahmed och Taksim. Inte sa illa!

Jag gillade nog stan mest for det faktum att den inte var sa kristen. Man har liksom sett sa manga kyrkor vid det har laget att det blir lite... ja, kanske inte "har man sett en har man sett alla", men lite at det hallet. Da ar ju moskeer mycket mer intressant och absolut mer exotiskt. Sista dagen, som var en sondag, hade vi lite av en slappdag som mest innebar en promenad fran Sultanahmed till Taksim, ett besok till Bla Mosken och parkhang i en ganska sa stor och ganska sa popular park som vi hade hittat pa kartan nagra dagar senare. Solen stekte och lokalbefolkningen strommade till med en otrolig fart. Underbart!

Ja, sammanfattningsvis var forra veckan oerhort trevlig och inspirerande, fylld med god mat och ett fantastiskt trevligt ressallskap! Nu sitter jag har pa kontoret igen, men jag kan inte pasta att allt ar precis som det alltid har varit. Det ar det verkligen inte. Hela livet blev en film, som Navid Modiri skulle sagt. Eller nagot.

2 comments:

  1. Vi får väl hoppas att det är en bra film då ;P Istanbul verkar vara en väldigt vacker stad, den får väl åka upp på den långa listan... "Städer jag borde besöka".
    Kram!

    / Birger

    ReplyDelete
  2. Hej Elin! Du verkar ha haft jättefina dagar i Istanbul, vilka härliga foton. Kan nästa känna dofterna genom skärmen ;) Här hemma är våren på G, lite seg är den men nu är ljuset åter här! Härligt! Många hälsningar från Kumulus-Angelina.

    ReplyDelete