Friday, February 19, 2010

19 Feb - Vasil Levski-dagen

Nej, det är inte krig. Det är Vasil Levski-dagen.

För övrigt är det idag 15-20 grader varmt. Tack vare detta kunde jag efter jobbet sätta mig på balkongen med en kopp kaffe och lyssna till de fantastiska hymnerna som idag sjungs på Vasil Levski-torget till Vasil Levskis ära. Nu kan jag också svara på frågan jag ställde i förra inlägget och som alla självklart har väntat med spänning på att få veta svaret till. Vill man som internationell student plugga i Bulgarien visar det sig att man måste betala en avgift på 2000-5000 euro. Eh, varifrån kom den avgiften? Riktigt drygt (jag får använda ord som 'drygt' för jag bor inte i Sverige, och då får man göra sånt.).

Vad ska jag göra nu? Leta jobb? Skriva låtar och skapa en singer/songwriter-karriär i Bulgarien? Skriva arga brev som uppmanar regeringen att ta bort alla dumma avgifter (och samtidigt passa på att skriva in ett litet stycke om att de borde sätta in bussar från Karlovo till Vedrare som avgår senare än kl. 6 på kvällen)?

Only time will tell.

Imorgon blir det, tadaa, Sofia!

2 comments:

  1. Jadu, det är sådana avgifter som många länder har, särskilt för utländska studenter...

    Snart även Sverige: Konkurrera med kvalitet - studieavgifter för utländska studenter (Prop. 2009/10:65), http://www.regeringen.se/sb/d/12489/a/140001. Men tanken är att det ska vara fortsatt avgiftsfritt för svenska studenter liksom för andra EU-medborgare.

    ReplyDelete
  2. Vet du om det finns nagra stipendier att soka?

    ReplyDelete