Friday, February 26, 2010

Mars närmar sig

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
Trist varar länge
För, underbart är kort, alldeles för kort...

Följer du ödets väg genom dunkla gränder
Når dig solen
En glimt i sänder
Ty, underbart är kort, alldeles för kort...

I början av veckan var min tanke att åka till barnhemmet i Kalofer på fredag, dvs idag. Imorse var det verkligen inte min tanke längre! Nu ska ju inte mina personliga problem gå ut över barnen i Kalofer, men jag behöver nog lite mera tid. Jag önskar att jag bara kunde gå dit själv, och slippa vara så beroende av folk. Jag kan ju i och för sig, rent tekniskt sett, bara gå dit själv, men då har jag ingen tolk... Får väl lära mig bulgariska bra helt enkelt, det verkar vara den enda lösningen. Elementärt, min käre Watson!

Så det blev hemmakväll istället, inte helt fel det heller. På jobbet var det presskonferens (min favorit) där det talades mycket om vårt nya projekt: Att ge en grupp betsående av lika många romer som "bulgarer" (hatar att de delar upp dem så, är inte romerna bulgarer också?) en kurs i att servera och laga mat i Sopot. Dit ska jag följa med dem 3 ggr i veckan framöver, så nu får jag lära mig laga bulgarisk mat =D

Kursen startar den 8e mars. Då börjar även EVS mid term-träningen i Sofia. Det ska bli jättekul, hänga med lite andra kära EVSare igen! Förra gången när jag åkte dit visste jag ingenting, nu känns det som att man har lite mer koll på läget. Dessutom får vi ju kanske se vilka de nya volontärerna är, om det nu faller sig så att vi alla har träningen samtidigt igen, så som det var förra gången, i December.

Dessutom har jag fått det glada beskedet att jag har blivit antagen till en träningskurs i Aten den 15-19 mars. "Young ethical consumers fighting world poverty", heter den. Ansökan var ganska lång, och det kändes som att jag mest skrev en massa skit. Jag slängde också in lite kritik mot Fair Trade (som är vad hela kursen bygger på och vad värdorganisationerna jobbar med) så jag måste säga att jag blev väldigt glatt överraskad när mailet kom. Idag bokade vi flygbiljetten (orka åka 12 timmar med buss. Usch, vilken usel miljökämpe jag är), och på måndag åker jag till Plovdiv och hämtar den!

Nästa vecka är även planen att jag ska ta en sväng till Veliko Turnovo med omnejd och träffa David och Gosia. På tisdag går bussen och på torsdag tänker jag mig att jag kommer hem igen. Det blir kul att träffa dem igen, och jag har bara hört bra saker om Veliko Turnovo =) Hoppas nu att vädret anstränger sig lite och blir så fint som jag vet att det faktiskt kan bli!

No comments:

Post a Comment